piątek, 1 marca 2013

Jak szukać pracy w zawodzie nauczyciela?






Jestem nauczycielem. W lipcu 2012 roku ukończyłam studia drugiego stopnia, we wrześniu 2012 r. rozpoczęłam pierwszą pracę w szkole.




Jaka jest sytuacja w zawodzie?

Tragiczna.
Spada liczba uczniów, szkoły w Polsce są zamykane, nauczyciele są zwalniani.
Praktycznie zerowy prestiż w społeczeństwie, nauczyciele są traktowani jako ludzie, którzy zgarniają ogromną kasę za tylko 18 godzin pracy w tygodniu i do tego jeszcze zarabiają kokosy na korepetycjach.


Nie wiem jak jest w większych miastach, opiszę swoje doświadczenia, które dotyczą miast od 20 do 100 tys. mieszkańców znajdujących się na Podkarpaciu.




Pomimo sytuacji jaka jest w zawodzie, późną zimą i wiosną roku 2012 podjęłam się szukania pracy w zawodzie. Posiadam uprawnienia do nauczania w szkole podstawowej, gimnazjum (2 przedmioty) oraz w szkołach ponadgimnazjalnych.

W tym poście możecie przeczytać mój przepis na znalezienie pracy. Przepis sprawdzony, bo udało mi się znaleźć pracę (na zastępstwo) tylko na podstawie złożonej przeze mnie oferty. Nie znałam żadnego nauczyciela, ani innego pracownika w szkoły, w której obecnie pracuję. Jest to szkoła poza miejscem mojego zamieszkania.




Dlaczego taki post?

Bo temat szukania pracy jest wciąż dla mnie aktualny. Pracuję na zastępstwie, czyli osoba, którą zastępuję wróci, a ja pozostanę bez pracy, dlatego w tym roku również podjęłam się składania na nowo swojej oferty w szkołach.




W jaki sposób składać swoją ofertę?

E-mail czy osobiście, a może pocztą?

Poczta odpada, znaczki są drogie, nie mamy gwarancji, że nasza przesyłka dotrze.

E-mail. Tanio i szybko, ale należy wziąć pod uwagę, że do szkoły przychodzi bardzo dużo maili z wydawnictw, kuratorium, nie tylko Ty wysyłasz swoje CV itd.
Mail dotrze, może go ktoś otworzy, może nawet przeczyta, ale Twoja oferta musi dotrzeć na biurko dyrektora, czyli osoba obsługująca sekretariat musiałaby wydrukować naszą ofertę, nie łudź się, że tak się stanie.

Skąd wiem, że tak jest? Koleżanka odbywająca staż w sekretariacie szkoły poinformowała mnie o procedurach postępowania z CV, które przychodziły na maila szkoły. Może są jakieś wyjątki, ale administracja szkolna jest mało postępowa w tej kwestii.

Pozostaje Ci osobiste odwiedzenie szkół. Tak robiłam w zeszłym roku jak i w tym. Należy opracować strategię tak, aby jak najmniej się nachodzić, podzielić dane miasto na sektory i dzień po dniu odwiedzać szkoły. Bardzo przydatna jest lista szkół, na której odhaczysz szkoły odwiedzone. 



1/4 tego co złożyłam w tym roku



Jakie dokumenty składać, co ma zawierać oferta?

Nigdzie nie jest napisane co się składa w szkołach.
Obecnie CV i list motywacyjny to standard w każdej pracy.

Ja składam następujące dokumenty w koszulkach (A4):
CV
list motywacyjny(zmodyfikowany)
kserokopia dyplomu ukończenia studiów
kserokopie opinii nauczycieli - opiekunów praktyk ciągłych odbywanych w trakcie studiów




Gdzie składać?

To proste, im więcej miejsc odwiedzisz, tym większa szansa, że jakaś praca się znajdzie.

Swoją ofertę składałam w sekretariacie w ręce sekretarki lub w ręce dyrektora.
W tamtym roku praktykowałam składanie w ręce dyrektora, ale tutaj pojawiają się problemy, bo dyrektor nie zawsze jest w szkole, albo ma lekcje lub spotkanie, czasami trzeba dłużej poczekać, dyrektorzy zazwyczaj mówią, że obecnie nie ma wolnych miejsc, ale jak się coś zwolni to się odezwą. Dlatego w tym roku, zostawiam swoje podania w sekretariacie.
Zazwyczaj jest specjalny segregator na nowe podania i tam trafi Twoje podanie, albo na bliżej nieokreśloną półeczkę.

Szkoły (sekretariaty) są otwarte zazwyczaj od godziny ok. 7 do 15.




Dlaczego co roku trzeba składać?

mogą się zmienić Twoje dane, ważny jest numer telefonu,
w jednej szkole usłyszałam, że się pozbywają co roku podań i jeżeli kogoś szukają to biorą tylko aktualne złożone w danym roku.




Inne sposoby szukania:

warto mieć znajomych wśród nauczycieli zatrudnionych, wtedy możemy ich pytać o sytuację w danej szkole

warto przepytywać rodzinę, czyli dzieci uczące się, kto uczy w danej szkole Twojego przedmiotu, ile ma lat, jak jest sytuacja w szkole, czy zatrudniani są nowi nauczyciele itp.

ogłoszenia ( nieliczne pojawiają się na stronach kuratorium, widywałam ogłoszenia w prasie lokalnej, raz spotkałam się z ogłoszeniem w urzędzie pracy).




Na co możesz liczyć?

cuda się zdarzają :)
najczęściej nowi nauczyciele są zatrudniani na zastępstwo osoby przebywającej na urlopie chorobowym, macierzyńskim czy też wychowawczym, albo na zastępstwo osoby przebywającej na rocznym urlopie na podratowanie zdrowia,

może się zdarzyć, że nauczyciel odejdzie na emeryturę lub zrezygnuje z pracy,

po jakiejś reformie edukacyjnej, zwiększy się ilość godzin z danego przedmiotu i potrzebny będzie dodatkowy nauczyciel.





Szukanie pracy nigdy nie jest przyjemne. Należy mieć dużo cierpliwości. Przydadzą się wygodne buty i szczery, niewymuszony uśmiech oraz schludny wygląd.




Moja formułka:
Dzień dobry. Chciałabym złożyć CV. Dziękuję bardzo. Do widzenia :)




Życzę powodzenia w szukaniu pracy :)



Pozdrawiam :)








10 komentarzy:

  1. dzięki za relacje z podejścia do kwestii poszukiwania pracy. Pomocna ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy warto mi już roznosić swoje CV, jeżeli dopiero w czerwcu będę broniła licencjat (wraz z przygotowaniem pedagogicznym)? Bardzo bym chciała pracować od września jako nauczyciel. Czy brak "papierka" mnie dyskwalifikuje?

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście, że możesz roznieść CV wcześniej, wtedy wpisujesz, że w czerwcu kończysz studia i już.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tęsknie bardzo za blogiem, niestety za bardzo się wczułam w moją pracę i nie starcza mi czasu na jego prowadzenie. Opisana metoda szukania pracy się sprawdza, bo pracuję obecnie na 15/18 etatu w dwóch szkołach (publiczna i niepubliczna) i nie są to umowy na zastępstwo!!!!!!!. Jest to moje 4 i 5 miejsce pracy, poprzednie 3 miejsca były umowami na zastępstwo (jedno trwało 1,5 miesiąca!!!!), więc proszę się nie zniechęcać, tylko upór prowadzi do celu :) :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super, a mozesz dac znac, kiedy wedlug Ciebie jest najlepszy czas na roznoszenie CV? ktory miesiac, jezeli chcialoby sie pracowac od wrzesnia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepszy miesiąc na składanie CV to styczeń/luty/marzec, ponieważ wtedy dyrektor opracowuje tzw. arkusz pracy na następny rok szkolny i już jest w stanie powiedzieć kogo potrzebuje, kto odchodzi. A drugi termin to czerwiec lub sierpień, ponieważ w ostatniej chwili wiele się w szkołach zmienia. W każdym razie CV złożone na wiosnę nie powinno przepaść.

      Usuń
  6. Witam, dziś próbowałam dostać się do kilka dyrektorek, ale odmówione, bo nie mają czasu, nie ma rekrutacji i tp, chociaż chodziło mi wyłącznie o zastępstwo i , chciałam zostawić CV i tp. Możesz doradzić co wtedy robić?

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak się cieszę, że tu trafiłam :) Nie wiem jak Ci dziękować za te wszystkie informację, naprawdę. W czerwcu mam obronę i mam zamiar złożyć dokumenty w szkołach w przyszłym tygodniu. Mam nadzieję, że nie będzie za późno. Dziękuję jeszcze raz! Kinga

    OdpowiedzUsuń
  8. nie prawdą jest że droga elektroniczna jest nieskuteczna, jest tak samo dobra jak odwiedzenie szkoły osobiście, trzeba tylko wiedzieć że w tym przypadku liczy się ilość, na 100 wysłanych wiadomości odzew będzie na 2 do 3, a jeszcze czeka was rozmowa kwalifikacyjna

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja kupiłem wzór CV nauczyciela na tym portalu https://cvwork.pl/kategoria/cv-nauczyciela/ i wszystko śmiga jak należy

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...